واژه نامه جراحی زیبایی ، انواع عمل جراحی زیبایی

دسته بندی :زیبایی 22 بهمن 1399 بهاره پاشایی 1221

واژه نامه جراحی زیبایی

ابدومینوپلاستی (جراحی شکم): عملی جراحی برای صاف کردن شکم است که با از بین بردن چربی و پوست اضافی توسط سفت کردن عضلات و بافت ماهیچه ایی شکم شما انجام می شود. به این روش معمولاً تامی تاک هم گفته می شود.

قیمت گن بعد از عمل ابدومینوپلاستی

آکنه یا جوش: نوعی بیماری پوستی است که با تولید بیش از حد روغن غدد چربی و بسته شدن فولوکول های موایجاد میشود.

اسکار اکنه: اکنه و جوش زیاد موجب ایجاد به جای ماندن جای زخم و اسکار میشود. این دامنه این  اسکار ها میتواند از چاله های عمیق تا جای حوش های سطحی که در ظاهر زاویه دار و یا مواج هستند،  متفاوت باشد.

لکه های پیری: لکه هایی رنگی و کوچک و بیشتر مسطح هستند که بیشتر در قسمت هایی از بدن که طی چندین سال در معرض افتاب قرار گرفته است، ظاهر میشوند. لکه های پیری معمولا پس از 40 سالگی ایجاد میشوند.

جوراب واریس بی بی

آلبنیسم یا زالی: نوعی اختلال ژنتیکی و ارثی ست که در ان به دلیل عدم وجود ملانین ( ماده ایی که به پوست رنگ میبخشد) هیچ رنگدانه ایی در پوست، مو و چشم وجود ندارد.

آلوپسی یا ریزش مو: ریزش کامل و یا نسبی موها را آلوپسی مینامند.

اتولوژن: اتولوژن ماده یست که در افزایش حجم لب و یا برجسته سازی لب، برای ایجاد نمایی پر تر از لب ها  مورد استفاده قرار میگیرد. اتولوژن از پوست خود شما گرفته شده و سپس به لب هایتان تزریق میشود.

آزلائیک اسید: ماده ایی طبیعی ست که میتوان از ان در محصولات مراقبت از پوست برای درمان آکنه های خفیف استفاده کرد.

بنزوئیل پراکسید: دارویی است که از ان برای مقابله با باکتری تشدید کننده آکنه ،استفاده میشود.

بتا هیدروکسی اسید: لایه بردار محلول در روغنی ست که معمولا در محصولات مراقبت از پوست یافت میشود. بتا هیدروکسی اسید (سالیسیلیک اسید) برای درمان چین و چروک ، جوش های سرسیاه و پیری ناشی از نور افتاب استفاده می شود.

بلفاروپلاستی: عمل جراحی زیبایی است که در درجه ی اول باعث کاهش پف چشم در پلک پایین و کاهش افتادگی پلک فوقانی و بالارفتن ان میشود. این جراحی شامل برداشتن پوست، عضله و بافت چربی اضافی  میشود.

پروتز سینه: عملی جراحی ست که برای برای افزایش سایز سینه و پستان انجام میشود.

بوتاکس: ماده ایی مشتق شده از سم بوتولینوم است که با جلوگیری از رسیدن تکانه های عصبی به ماهیچه کار میکند و باعث شل شدن و ارام گرفتن ماهیچه میشود.

لیفت ابرو: عملی جراحی است که در آن پوست پیشانی و ابروها سفت می شود تا افتادگی ابروها را برطرف کرده و یا خطوط اخم در پیشانی را اصلاح کند.

سلفینا: عملی کم تهاجمی و تأیید شده توسط FDA است  که علل ساختاری سلولیت را با قطع نوارهای زیر پوست که باعث ایجاد پوک شدن ان می شوند ، درمان می کند.

لایه برداری شیمیایی: فرایندی است که در آن یک محلول شیمیایی برای از بین بردن سلولهای مرده پوست و تحریک تولید سلولهای پوستی جدید روی پوست قرار می گیرد. به این فرآیند کمواکسفولییشن یا لایه برادری شمایی نیز گفته می شود.

خرید گن بعد از عمل جراحی

کولاسما: به “ملاسما” مراجعه کنید.

کلاژن: اصلی ترین پروتئین های ساختاری پوست است که به آن قدرت و مقاومت می بخشد.

پپتید مس: ماده ایی رایج موجود در محصولات مراقبت از پوست است که از  پپتید مس برای تقویت تولید کلاژن و الاستین در پوست استفاده می شود.

اسکار انقباضی: نوعی اسکار  است که اغلب در پاسخ به سوختگی پوست اتفاق افتاده و منجر به سفت شدن دائمی پوست  میشود. این نوع اسکار ممکن است بر روی عضلات و تاندون های زیرین تأثیر گذاشته ، تحرک انها را محدود کرده و به اعصاب آسیب میرساند.

چین و چروک های پنجه کلاغی: به خطوط ریز و ظریف موجود در اطراف چشم ها که اغلب در اثر قرار گرفتن در معرض نور افتاب ایجاد میشوند، گفته میشود. سگار کشیدن هم میتواند در به وجود امدن این خطوط نقش داشته باشد.

دبریدینگ: به فرآیند از بین بردن بافت های مرده قبل از جراحی های ترمیمی یا زیبایی گفته میشود.

دپیلاسیون: از بین بردن موها.

درمابراژن یا پوست خراشی: عملی زیبایست که در ان لایه های بالایی پوست بیمار که توسط آکنه ، ابله و یا سایر علل زخمی شده، منجمد شده و سپس با استفاده از یک برس چرخان پرقدرت برداشته می شود.

درمالوژن: ماده ایی ست که از بافت دونر یا اهدایی استخراج  شده و در عمل برجسته سازی لب از ان برای ایجاد ظاهر پرتری از لب ها استفاده میشود.

درماتیت:  به التهاب پوست ناشی از واکنش آلرژیک یا تماس با ماده تحریک کننده گفته میشود. علائم معمول و رایج درماتیت شامل قرمزی و خارش میشود.

 درماتولوژیست یا متخصص پوست:  به پزشکی که در زمینه درمان و تشخیص مشکلات مربوط به پوست و و همچنین بیماری های مو و ناخن تخصص دارد درماتولوژیست میگویند.

درمس:  به لایه میانی پوست ، درم که  ترکیبی پیچیده از رگهای خونی ، فولیکول های مو و غدد چربی (روغنی) است، درمس میگویند. در درمس، کلاژن و الاستین را پیدا خواهید کرد. درم نیز جایی است که چین و چروک ایجاد می شود.

انحراف تیغه بینی: حالتی است که در آن دیواره داخل بینی که آن را به دو سوراخ بینی تقسیم می کند،  سپتوم هم نیز نامیده می شود، در وسط بینی جایی که باید باشد قرار ندارد. این بیماری معمولاً با جراحی قابل درمان است.

اگزما: یک بیماری پوستی است که با خارش ، تحریک ، ملتهب شدن پوست ظاهر می شود و خود را نشان میدهد. اگزما انواع مختلفی دارد و می تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله آلرژی ، عوامل محیطی یا سابقه خانوادگی ایجاد شود. پوست برجسته و ملتهب می تواند در هر نقطه از بدن شما ، از جمله صورت ، پاها ، بازوها یا گردن ایجاد شود.

الاستین: پروتئینی بسیار الاستیک است که با کلاژن در درم یافت می شود و وظیفه  دادن شکل و ساختار به پوست و اندام ها را بر عهده دارد و به بافت ها اجازه می دهد پس از کشش یا انقباض شکل خود را از سر بگیرند و به حالت اولیه ی خود برگردند.

الکترولیز: روشی برای از بین بردن موهای زائد است که در آن از مواد شیمیایی یا گرما برای از بین بردن فولیکول مو استفاده می شود.

افلیدس: کک و مک.

اپیدرم: به خارجی ترین لایه پوست گفته میشود. اپیدرم همچنین نازک ترین لای س پوست است که وظیفه ی محافظت از شما در برار محیط های سخت را به عهده دارد. اپیدرم از 5 لایه از جنس خود تشکیل شده است: لایه جوانه زا ، لایه اسپینوزوم ، لایه گرانولوزوم ، لایه لوسیدوم و لایه شاخی.

 لایه برداری: به از بین بردن لایه بالایی پوست گفته میشود. لایه برداری شیمیایی و درم ابریژن نمونه هایی از روش هایی است که در آن پوست لایه برداری می شود.

لیفت چشم: به “بلفاروپلاستی” مراجعه کنید.

لیفت صورت: به “ریدیتکتومی ” مراجعه کنید.

فاشیا: نوعی بافت پیوندی است که در افزایش حجم لب برای تولید لب های پرتر از ان استفاده می شود. این محصول از بافت دونر یا اهدا کننده انسان ساخته شده است.

کک و مک: لکه ای روشن یا قهوه ای متوسط ​​است که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید روی پوست ظاهر می شود. کک و مک بیشتر در افراد با رنگ و مو روشن دیده می شود.

گرافتینگ یا پیوند زدن: عملی است که در آن پوست یا عضله سالم از ناحیه ای از بدن به ناحیه دیگری از بدن که در اثر بیماری یا جراحت آسیب دیده است، منتقل می شود.

 همانژیوم: نوعی از برثمارک یا لکه ی مادرزادیست که با غلظت رگهای خونی کوچک مشخص می شود. معمولاً به آنها لکه های توت فرنگی هم  گفته می شود و اغلب پس از چند ماه یا سال ناپدید می شوند.

هایپودرم: به لایه چربی پوست که محل غدد عرق و سلولهای چربی و کلاژن است هیپودرم گفته میشود.  که توسط کلاژن و الیاف الاستیک به درم متصل می شود. در  زیر پوست قرار دارد و  وظیفه حفظ گرمای بدن و محافظت از اندام های حیاتی بدن را بر عهده دارد.

هایپرپیگمنتیشن: یک بیماری پوستی است که در آن رنگدانه ها بیش از حد و به تعداد زیادی وجود دارد که اغلب به صورت لکه های تیره روی پوست دیده می شود.

اسکار هیپرتروفیک: زخم برجسته و قرمز ، شبیه به زخم کلیوئید اند اما تفاوت انها در این است که این اسکار در چارچوب و مرز محل اسیب دیده میماند.

هیپوپیگمانتاسیون: بیماری پوستی است که در آن رنگدانه به اندازه کافی نست و کم است.

اسکار کلوئید: نوعی زخم یا اسکار است که منجر به رشد بیش از حد مورد نیاز در محل آسیب میشود. این نوع اسکار به دلیل تشکیل بیش از حد کلاژن در هنگام ترمیم پوست ایجاد می شود. تمایل به ایجاد زخم های کلوئیدی ژنتیکی است.

کراتین: پروتئینی غالب و ماده اصلی پوست است که در مو و ناخن نیز وجود دارد. کراتین همان چیزی است که باعث سفتی پوست می شود.

کوجیک اسید: یک محصول درمانی پوستی است که از قارچ تولید شده و به عنوان ماده سبک کننده عمل می کند و تولید ملانین را مهار می کند.

اسید اسکوربیک L: اسید اسکوربیک L نوعی ویتامین C است.

لنتیژین: به ” لکه های پیری” مراجعه کنید.

حجم دهی لب: عملی  است که برای بهبود افتادگی، شلی و چروک لب انجام می شود. تقارن لب ها را تصحیح میکند و یا خطوط و چروک های اطراف آنها را کاهش میدهد. این کار اغلب از طریق تزریق یا کاشت ایمپلنت انجام می شود.

لیپوپلاستی: به “لیپوساکشن” مراجعه کنید.

لیپوساکشن :عمل جراحی  زیبایی است که در آن از وسیله خاصی به نام کانولا برای تجزیه و مکش چربی از بدن استفاده می شود. این روش به لیپوپلاستی نیز معروف است.

بهترین مارک گن لیپوماتیک

مکروداکتیلی: شرایطی است که در کودکان اثر میگذارد و موچب بزرگ شدن غیر نرمال انگشتان دست و یا پا میشود.

لکه ماکولا: یک ضایعه مادرزادی کوچک است که اغلب چیزی بیش از یک لکه کوچک ، ملایم و قرمز روی پوست نیست.

ماموپلاستی: به هر روش جراحی ترمیمی یا زیبایی که اندازه یا شکل پستان را تغییر می دهد ماموپلاستی میگویند.

ماستکتومی: برداشتن بخشی یا کل پستان از طریق جراحی.

ماستوپکسی: لیفت سینه نیز نامیده می شود ، عملی برای برای از بین بردن افتادگی یا شلی پستان پوست توسط برداشتن پوست اضافی سینه است.

قیمت سوتین طبی

ملانوسیت: سلولهای  تولید کننده رنگدانه در پوست ، مو و چشم اند که به آنها رنگ می بخشد.

ملانوما: خطرناک ترین شکل سرطان پوست است. ملانوم می تواند به سرعت گسترش یابد و در صورت عدم شناسایی و درمان ان کشنده باشد.

ملاسما: حالتی است که در آن رنگدانه های گونه ها و پیشانی به صورت لکه های برنزه یا قهوه ای، تیره می شود. این وضعیت در نیمی از زنان در دوران بارداری رخ می دهد.

میکروپیگمنتیشن: نوعی خال کوبی است  که معمولاً برای تزریق آرایش دائمی با تزریق رنگدانه اکسید آهن به لایه میانی پوست (درم) انجام میشود.

نئوپلاسم: تومور.

نووس فلامئوس Nevus flammeus: به “خال لکه شرابی” مراجعه کنید.

اتوپلاستی: عملی جراحی است که برای اصلاح  شکل نادرست یا بیرون زدگی گوش انجام می شود.

فتو ایجینگ یا پیری ناشی از افتاب:  به تغییراتی که در اثر آفتاب در پوست ایجاد می شود گفته میشود. این تغییرات شامل چین و چروک ، کندی (زرد شدن) و لکه های پیری است.

خال لکه شرابی: نوعی ضایعه ی مادرزادی است که با نشانه ای از پوست که به رنگ قرمز شراب ناب بندر شباهت دارد مشخص میشود. لکه های شراب بندری در اثر غلظت غیر طبیعی مویرگ ها ایجاد می شوند. از این نوع ضایعه ی مادرزادی به نام nevus flammeus نیز یاد می شود. برخلاف همانژیوم ، با گذشت زمان بهبود نمی یابد.

پتوز: افتادگی یک قسمت از بدن ، به ویژه پلک ها یا پستانها.

رتینول: مشتقی از ویتامین A که معمولاً در بسیاری از کرم های مراقبت از پوست وجود دارد.

رئینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی: عملی زیبایی است که  از ان برای تقویت یا تغییر ظاهر بینی استفاده می شود. جراحی زیبایی بینی معمولاً به عنوان عمل بینی هم از ان نام برده میشود.

رایتدکتومی: که به طور معمول لیفت صورت نامیده می شود ، این روش جراحی زیبایی برای از بین بردن افتادگی ، شل شدگی و چین و چروک پوست صورت و گردن انجام می شود.

روزاسه: یک بیماری التهابی مزمن پوستی  است که با دلایل ناشناخته با آرایه ای از علائم ، از جمله قرمزی و پف در چندین ناحیه صورت که شامل گونه ها و بینی شناخته میشود. روزاسه قابل درمان نیست ، اما پیشگیری و درمان سریع باعث می شود  که با گذشت زمان بدتر نشود.

سالیسیلیک اسید: به “اسید بتا هیدروکسی” مراجعه کنید.

زرد و رنگ پریده شدگی یا سوالونس: اصطلاحی ست که از ان برای توصیف زرد رنگ شدن پوسط به دلیل اسیب دیدن ان توسط اشعه ی ماورابنفش یا شناخته شده به اسم فوتودمج، استفاده میشود.

اسکلروتراپی: یک روش پزشکی برای از بین بردن رگهای واریسی و “رگ های عنکبوتی” است. در طی این روش ، محلول مستقیماً در ورید تزریق میشود.

غدد سباسه: غدد پوست که چربی ساطع می کنند.

سپتوپلاستی: عمل جراحی است که برای بهبود جریان هوا به بینی شما با ترمیم غضروف ناقص یا قسمت استخوانی انجام می شود. این روش اغلب همراه با جراحی زیبایی بینی انجام می شود.

رگ عنکبوتی: رگ های  پهن شده ای است که از سطح پوست هم نیز دیده می شود.

لایه شاخی: خارجی ترین لایه اپیدرم است.

زیر جلدی: اصطلاحی است که به زیر پوست اشاره دارد.

ضریب محافظت در برابر آفتاب: معمولاً در بسته های ضد آفتاب با عنوان “SPF” دیده می شود ، ضریب محافظت در برابر آفتاب میزان محافظت در برابر اشعه UVB در برابر اشعه UV است که یک محصول ضد آفتاب فراهم می کند. به طور کلی ، هرچه SPF بالاتر باشد ، از حفاظت بیشتری نیز برخوردار است.

ساتور یا بخیه: بخیه هایی است که از ان برای چسباندن بافت ها یا بستن زخم استفاده می شود.

ترتینوئین: دارویی تجویز شده از ویتامین A است که برای درمان آکنه و سایر اختلالات پوستی استفاده می شود.

اولتراپی: روشی کم تهاجمی ست که از ان برای سفت کردن و لیفت ابرو ، گردن ، چانه و حتی ناحیه قفسه سینه استفاده می شود و باعث بهبود خطوط و چین و چروک می شود. این اولین متد مورد تایید FDA برای استفاده از سونوگرافی است.

واریس: ورید بزرگ و پیچ خورده ای است که در نزدیکی سطح پوست مشاهده می شود.

ویتیلیگو: بیماری است که در آن لکه های سفید  و صافی به دلیل از بین رفتن سلول های تولید کننده رنگدانه ،روی پوست ظاهر می شود.

خارش زمستانی: بیماری ست که در ان پوست به دلیل از دست دادن رطوبت تحریک میشود. خارش زمستانی در زمستان که هوا خسک تر است بیشتر رایج است.

 
بهاره پاشایی

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: اینستاگرام مهرین مدیکال را دنبال کنید:

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.

اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.

در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.

در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: