بهترین راه برای از بین بردن جای جوش

دسته بندی :بلاگ, زیبایی 7 اسفند 1400 مهرین مدیکال 1592

بهترین راه برای از بین بردن جای جوش

داشتن جوش و یا زخم جوش در صورت و یا دیگر نقاط بدن می تواند باعث پایین آمدن اعتماد بنفس فرد شود به همین دلیل این درمان ها میتوانند بسیار مهم باشند.

درمانهای خانگی

سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید یک ماده طبیعی است که در محصولات پوستی به کار می‌رود و به پاک کردن  سلول های مرده پوست و یا هر چیزی دیگری که می تواند باعث جوش زدن بشود کمک میکند.

همچنین برای کم کردن قرمزی و تورم که می‌تواند منجر به ماندن جای زخم روی پوست شود بسیار مفید است.

اما مصرف کنندگان با پوست حساس باید به یاد داشته باشند که قبل از استفاده محصولاتی که اسید سالیسیلیک دارند با استفاده مقدار کمی بر قسمتیاز پوست خود آزمایشی انجام دهند و در صورت تحریک یا خشک نشدن پوست می‌توانند محصول را برای تمام صورت استفاده کنند.

رتینوئیدها

رتینوئیدهای موضعی برای درمان جای جوش  و بازسازی سلول‌ها و جلوگیری از التهاب جوش‌ بکار می رود.

همچنین رتینوئیدها به روشن شدن جای جوش‌ها بخصوص در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند کمک می‌کنند. نکته ضروری که می‌بایست در نظر داشت این است که رتینوئیدها پوست را در برابر نور خورشید حساس می‌کنند به همین دلیل هنگام بیرون رفتن از خانه حتماً باید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمود.

آلفا هیدروکسی اسیدها

این اسید به پاک سازی سلول‌های مرده پوست و جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست کمک می‌کند. آلفا هیدروکسی اسیدها، اسیدهای ملایمی هستند که لایه ی بیرونی پوست را می‌خراشند تا پوست تازه و جدید زیر آن نمایان شود. به همین دلیل در بهبود جای زخم موثر می‌باشد.

اسیدلاکتیک

این اسید به عنوان یک لایه بردار برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست عمل می‌کند همین طور ممکن است به صاف کردن پوست و بهبود جای جوش کمک کند. اسید لاکتیک به روشن شدن بافت پوست که به دلیل جای زخم تیره شده کمک می‌کند.

محصولات حاوی اسیدلاکتیک ممکن است عوارض نامطلوبی مانند افزایش رنگدانه‌های پوست داشته باشد. به همین دلیل ابتدا می‌بایست محصول را در ناحیه کوچکی از پوست آزماش کرد. همچنین این اسید در سرکه سیب رقیق شده وجود دارد که می‌تواند درمان طبیعی و مقرون به صرفه تری باشد.

درمان‌های طبیعی

بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از درمان‌های طبیعی برای از بین بردن جای جوش استفاده کنند. اما ممکن است استفاده از آنها باعث تحریک بیشتر و یا مشکلات دیگر پوستی شود.

درمان‌های خانگی که مردم به صورت سنتی برای از بین بردن جای جوش استفاده می‌کنند:

روغن نارگیل

کره‌ی شیا

ژل آلوئه ورا

عسل طبیعی

جوش شیرین

آبلیمو

درمان‌ها پزشکی

بسته به شرایط پوست شما پزشک می‌تواند درمان‌های مختلفی را تجویز کند که عبارت اند از:

لایه بردار شیمیایی

طبق آزمایش‌های انجام شده 70درصد از کسانی که از لایه بردار شیمیایی استفاده می‌کنند، جای زخم‌هایشان بهبود پیدا کرده است.

تزریقات

این روش می‌تواند به بهبود جای جوش‌ها کمک کند. این درمان  شامل چند مرحله تزریق است که توسط پزشک تجویز می‌گردد. این روند می‌بایست جهت بررسی نتایج حتما تحت نظر پزشک انجام گردد.

فیلر پوست

در برخی موارد متخصصان پوست برای از بین بردن جای جوش‌ها استفاده از فیلرها را توصیه می‌کنند. برای این نوع درمان می‌توان از انواع کلاژن‌ها و یا برداشتن چربی از قسمت دیگری از بدن استفاده کرد. همچنین می‌توان از فیلرهای دیگری مانند پلی متیل متاکریلات (PMMA)، اسید هیالورونیک (HA) و پلی -L- لاکتیک اسید (PLLA) استفاده نمود.

 این نوع درمان در اکثر موارد به صورت موقتی است با این حال گزینه های دائمی نیز وجود دارد که می‌توانید از متخصص پوست خود کمک بگیرید.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ فرایندی است که در آن سوزن‌های کوچکی را در قسمتی از پوست که جای جوش وجود دارد، قرار می‌دهند تا پوست را برای  ساخت کلاژن بیشتر تحریک کند. این کلاژنها به از بین بردن جای زخم با صاف کردن پوست کمک میکند. در این روش طی آزمایشات انجام شده توسط متخصصین بهبودی 62-31 درصدی حاصل گردیده است. با این حال ممکن است میکرونیدلینگ عوارض جانبی مانند قرمزی،درد و التهاب پوستی ایجاد کند. اما این عوارض با گذر زمان بهبود پیدا می‌کند.

لیز درمانی

این نوع درمان بدون استفاده از مواد شیمیایی و یا لایه بردارها به بازسازی پوست کمک می‌کند. این روش با از بین بردن بالاترین لایه پوست، سبب می‌گردد که پوستی جدید ظاهر گردد. این درمان ممکن است برای همه مناسب نباشد. موثربودن این روش به جای جوش و نوع پوست بستگی دارد.

انواع جای جوش

زخم‌های آتروفیک

این زخم‌ها به صورت فرورفتگی های کوچکی در پوست ظاهر می‌شوند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پوست در فرایند بهبود، فیبروبلاست کافی تولید نمی‌کند . فیبروبلاست ها سلولهایی هستند که نقش مهمی در بهبود زخم و ساخت کلاژن دارند.

زخم های هیپرتروفیک

این زخم ها زمانی اتفاق می‌افتند که پوست بیش از اندازه فیبروبلاست تولید می‌کند و باعث برجستگی زخم ها می شود .

زخم های کلوئیدی

این نوع زخم‌ها شبیه زخم های هیپرتروفیک هستند اما بسیار ضخیم تر و تیره تر هستند و می‌توانند قرمز یا قهوه ای باشند و در برخی موارد خارش یا درد ایجاد کند.

جمع بندی

جای جوش می‌تواند به پایین آمدن اعتماد به نفس شخص منجر گردد این رو درمان آن می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. بسیاری از زخم‌ها با درمان های خانگی بهبود می‌یابند اما زخم‌های ضخیم تر یا بزرگتر نیاز به درمان تخصصی دارند. برای این نوع درمان‌ها نیاز است به پزشک متخصص مراجعه نمایید و از شر جای جوش خلاص شوید.

مهرین مدیکال

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: اینستاگرام مهرین مدیکال را دنبال کنید:

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.

اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.

در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.

در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: