عارضه ها و مشکلات پوستی متداول بزرگسالان

دسته بندی :زیبایی 5 مهر 1400 مهرین مدیکال 1338

عارضه ها و مشکلات پوستی رایج بزرگسالان

آیا پوست شما دچار خارش، ترک خوردگی، جوش و یا لک های عجیب است؟ التهاب، تغییر در بافت، رنگ و لک ها ممکن است در اثر عفونت، بیماری مزمن پوستی یا تماس با ماده آلرژی زا یا تحریک کننده ها ایجاد شوند. اگر فکر می کنید یکی از این مشکلات پوستی بزرگسالان را دارید از پزشک بخواهبد علت آن را بررسی کند. بیشتر این عارضه ها جزئی هستند، اما بعضی از آن ها می توانند نشانه های جدی و خطرناکی باشند.

1- زونا

 جوش های برجسته که به تاول های دردناک تبدیل میشوند زونا نام دارد که باعث سوختگی،خارش،سوزن سوزن شدن یا حساسیت شدید پوست می شود. زونا اغلب روی تن و باسن ظاهر میشود اما می تواند در هرنقطه دیگر بدن نیز ظاهر شود. بروز این بیماری حدود 2 هفته طول میکشد بعد از  2هفته این بیماری بهبود خواهد یافت اما درد، بی حسی و خارش ممکن است ماه ها، سالها و یا حتی تا آخر عمر باقی بماند. به وسیله کرم های مخصوص، دارو های ضد ویروس، استرویيد ها و حتی داروهای ضد افسردگی می توان این بیماری را درمان کرد. بسیار مهم و ضروری است که برای پیشگیری از عوارض های بیشتر درمان این بیماری زودتر شروع شود.

2- کهیر

کهیرها شبیه به جوش هستند و می توانند خارش، سوزش یا سوختگی داشته باشند .اندازه کهیرها متفاوت است و گاهی به هم پیوسته هستند. ممکن است آنها در هر قسمت از بدن ظاهر شوند و از چند دقیقه تا چند روز ادامه داشته باشند. از علل به وجود آمدن کهیر می توان به دمای بالا، عفونت هایی مانند گلودرد میکروبی و آلرژی به دارو ها، غذا ها و مواد افزودنی غذایی و ادویه ها نام برد.  کرم های مخصوص پوست و آنتی هیستامین می توانند به شما در این مرحله کمک کنند.

 3- پسوریازیس

از نشانه های این بیماری میتوان به لک های ضخیم و قرمز رنگ پوست که پوشیده شده از پوسته های سفید یا نقره ای است اشاره کرد. پزشکان میدانند که پسوریازیس چگونه عمل میکند- سیستم ایمنی بدن باعث رشد سریع سلولهای جدید پوست میشود- اما آنها نمیدانند که چه چیزی باعث آن میشود. این وصله ها و تکه ها به طور معمول در پوست سر، آرنج، زانو و کمر ظاهر میشوند. آنها میتوانند در طول زندگی بهبود یابند و مثل اولشان شوند. از روش های درمانی این بیماری میتوان کرمها و پمادهای پوستی، لیزر،‌ داروهای خوراکی تزریق و یا تزریق وریدی نام برد.

4- اگزما

اگزما از چندین بیماری غیر مسری تشکیل شده است که باعث التهاب، قرمزی، خشکی و خارش پوست میشود. پزشکان مطمئن نیستند که چه عاملی باعث بروز اگزما میشود، اما آنها میدانند که عواملی چون استرس، مواد تحریک کننده (مانند صابونها)، مواد آلرژی زا و آب و هوا میتوانند باعث تشدید این بیماری شوند. اگزما در بزرگسالان اغلب در آرنج، دستها و چین های پوستی ایجاد میشود. چندین دارو وجود دارد که برای درمان اگزما مفید است. برخی از آنها موضعی هستند و بر روی پوست مالیده میشوند و برخی از آنها مانند قرص یا شربت خوراکی هستند.

5- آکنه روزاسه

احساس گر گرفتگی، و به دنبال آن قرمزی در بینی، چانه، گونه ها و پیشانی میتواند بیماری پوستی رزاسه باشد. به مرور زمان با رگه های قرمز نمایان میشوند و ممکن است پوست ضخیم، برجسته و جوشهای چرکی بزند. حتی ممکن است این بیماری بر روی چشمها نیز اثر بگذارد. داروهای این بیماری که هم موضعی هستند هم خوراکی در دسترس هستند و کمیاب نیستند. پزشکان میتوانند رگه های خونی و پوست قرمز و یا ضخیم شده را با استفاده از لیزر درمان کنند.

6- تبخال

ویروس های کوچک تبخال باعث ایجاد تاول های کوچک، دردناک و پر از مایع در دهان یا بینی میشوند. درمان تبخال ها حدود ده روز طول میکشد و به راحتی میتواند از فردی به فردی دیگر منتقل شود. از عوامل تحریک کننده این بیماری میتوان تب، قرار گرفتن بیش از حد زیر آفتاب، استرس و تغییرات هورمونی مانند پریود را نام برد. تبخال را میتوان با قرص یا کرمهای ضد ویروس درمان کرد. در شرایطی که تبخال ها چرکی شدند،‌ قرمزی آنها گسترده تر شد و چشمها سوزش پیدا کرد و دچار تب شدید حتما با پزشک صحبت کنید. این موارد را میتوان با استفاده از قرص و کرم بهبود بخشید.

7- ضایعات پوستی (راش) که توسط گیاهان ایجاد میشود

تماس با پوشش روغنی حاصل از پیچکهای سمی، بلوط  یا سماق باعث ایجاد ضایعات پوستی در بسیاری از افراد میشود. این بیماری با قرمزی و تورم در محل تماس با این گیاهان شروع شده و سپس دچار خارش میشوند. تاول ها معمولا حدود 12 تا 72 ساعت پس از لمس گیاه بر روی پوست ظاهر میشوند. ضایعات معمولی مانند خط قرمز به نظر میرسند، که اگر به بدن برخورد کند کل آن را این خطها در بر میگیرند. بروز این بیماری معمولا تا دو هفته طول میکشد. درمان این بیماری میتواند هم موضعی باشد هم داروهای خوراکی.

8- خارش ضایعات پوستی توسط گیاهان را تسکین دهید

ضایعات پوستی توسط گیاهان را با استفاده از کمپرس های یخ و حمام با جو دو سر میتوان تسکین داد. پزشک ممکن است در شرایطی که ضایعات شدید و عفونی هستند دارو و آنتی بیوتیک تجویز کند. گیاهانی که باعث ایجاد چنین بیماریی میشود را شناسایی کنید و از تماس با آنها خودداری کنید. بطور کلی، بلوط سمی در غرب راکی رشد میکند، پیچک سمی در شرق.

9- برگشت مو درون پوست (فولیکولیت)

فولیکولیت معمولا بعد از اصلاح زمانی که موی تراشیده شده رشد میکند و تیز میشود به درون پوست برمیگردد و آنجا رشدش را ادامه میدهد اتفاق می افتد. این عمل میتواند باعث تحریک، جوش و حتی زخم شود. برای به حداقل رساندن فولیکولیتها، قبل از اصلاح دوش آب گرم بگیرید، تیغ را به جهتی که موهایتان رشد میکند بکشید و در حالی که تیغ را بر روی پوستتان میکشید پوست را نکشید. سعی کنید همیشه هنگام اصلاح از کف و یا کرم اصلاح استفاده کنید و سپس با آب سرد محل اصلاح شده را بشویید و بعد از آن از مرطوب کننده استفاده کنید.

10- اسکین تگ (گوشت اضافه)

فیلیپ های کوچک که بافت گوشتی و کمی تیره دارند از ریشه بر روی پوست آویزان میشوند. آنها معمولا در گردن، سینه، کمر، زیربغل، زیر پستانها یا در ناحیه کشاله ران دیده میشوند. گوشت اضافه ها اغلب در زنان و افراد مسن دیده میشود. آنها خطرناک نیستند و معمولا ایجاد درد نمیکنند مگر اینکه پوست اطراف آنها را مالش دهید و دچار تحریکشان کنید. پزشک میتواند این گوشت اضافه ها را قطع کند،‌ بسوزاند یا توسط یخ زدگی آنها را بردارد.

11- آکنه

آکنه زمانی ایجاد میشود که منافذ پوست با روغن وسلولهای مرده پوست بسته شده باشد. منافذی که باز میمانند رنگشان تیره میشود و تبدیل به جوش های سر سیاه میشود. منافذی که کاملا بسته شده باشند به عنوان جوش های سر سفید شناخته میشوند. وجود باکتری ها و هورمون ها باعث ایجاد آکنه میشوند که اغلب در صورت، سینه و کمر ظاهر میشوند. همچنین آکنه میتواند تبدیل به جوش ها و کیست های پر از چرک شود. برای کمک به کنترل آکنه، قسمت هایی از پوست که چرب هستند تمیز نگه دارید و از فشار دادن جوش ها خودداری کنید. (زیرا ممکن است باعث عفونت و جای زخم شود)

12- بیماری پوستی پای ورزشکاران

این بیماری که عفونت قارچی پوست است باعث پوسته شدن، قرمز شدن، خارش و سوختگی پاها می شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد تاول و زخم نیز در پاها شود. این بیماری پوستی مسری است و از طریق تماس می تواند به فرد دیگری انتقال یابد. برای جلوگیری از این بیماری، هرگز از یک کفش مشترک با کسی که دچار این بیماری است استفاده نکنید و در مناطقی مانند رختکن یا حوضچه های استخر با پای برهنه راه نروید. این بیماری را می توان با لوسیون های موضعی ضد قارچ درمان کرد. برای موارد شدیدتر این بیماری، پزشک می تواند دارو تجویز کند. در طول درمان، باید پا و قسمت داخلی کفش را حتما تمیز و خشک نگه داشت.

13- خال سیاه و گوشتی

خال های تیره و گوشتی معمولا قهوه ای یا سیاه هستند و می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند. برخی از این خال ها با گذشت سال ها به آرامی تغییر می کنند. آن ها می توانند از حالت صاف به حالت برجسته  درآیند، ممکن است روی آن ها مو رشد کند یا تغییر رنگ دهند. خال ها را سالی یکبار توسط متخصص پوست بررسی کنید. در صورت مشاهده تغییراتی از قبیل تغییر رنگ غیر معمول یا ناهواری آن ها، خونریزی و یا خارش فورا به پزشک مراجعه نمایید.

14- لک هایی که در سن بالا و یا داشتن کبد چرب ایجاد می شوند

این لک های قهوه ای یا خاکستری مزاحم واقعا در اثر افزایش سن ایجاد نمی شوند، هر چند با افزایش سن بیشتر مشاهده می شوند. این لک ها  از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت می شود، به همین دلیل است که آن ها روی صورت، دست ها و بازوها ظاهر می شوند. برای کم رنگ شدن آن ها می توان از کرم های سفید کننده، لایه بردارها و روش های درمانی سبک استفاده کرد. برای در امان بودن از مشکلات جدی مانند بیماری ملانوم که نوعی سرطان پوست است به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

15- پیتیریازیس روزه آ (جوش­های پولکی)

ضایعات بی ضرری هستند که معمولا به صورت یک تکه صورتی با حاشیه برجسته شروع می شوند. روزها تا هفته ها این ضایعات شروع به خارش و سپس گسترش پیدا میکنند. این بثورات ممکن است به شکل درخت کریسمس باشند که در بدن پخش می شوند. پزشکان به طور قطع نمی دانند که چه عواملی باعث این بیماری میشود اما همچنین به این باور هم نیستند که مسری باشند. این بیماری اغلب در طی ۶ تا ۸ هفته بدون هیچگونه درمانی از بین می رود و اغلب در سنین ۱۰ تا ۳۵ سالگی ظاهر میشود.

16- ملاسما (ماسک بارداری)

ملاسما ( لکهای روی صورت و دست در اثر بیماری یا زایمان ) لک­های برنزه یا قهوه ای روی گونه­ها، بینی، پیشانی و چانه است. این بیماری اغلب ماسک بارداری نامیده می­شود زیرا در نیمی از زنان باردار اتفاق می­افتد . مردها نیز میتوانند دچار این بیماری شوند. اگر این لک­ها پس از به دنیا آمدن کودک به صورت خودکار برطرف نشد، می توان با کرم­های تجویز شده، محصولات بدون نسخه یا لیرز آن را درمان کرد. نور خورشید باعث بدتر شدن این بیماری می­شود، بنابراین همواره از ضدآفتاب SPF30 استفاده کنید.

17- زگیل

در بیشتر موارد، زگیل ها معمولا روی انگشتان یا دست ها ظاهر می شومند. علت آن ویروس پاپیلومای انسانی است. زمانی که شخصی که این ویروس را دارد با جسمی تماس پیدا کند اگر شخص دیگر آن جسم را لمس کند دچار زگیل می شود. برای جلوگیری از زگیلهای بیشتر، آنها را با باند بپوشانید، خشک نگه دارید و از دست زدن و چیدن آنها خودداری کنید. آنها معمولا بی خطر و بدون درد هستند. می­توان به وسیله داروهای موضعی آنها را درمان کرد و یا پزشک می­تواند آنها را بسوزاند یا منجمد کند. تکنیکهای پیشرفته نوین درمان زگیل شامل جراحی، لیزر و مواد شیمیایی است.

18- کراتوز سبورئیک

این بیماری که اغلب با افزایش سن خود را نشان می­دهد غیر سرطانی است. آنها می­توانند به تنهایی یا به صورت گروهی در هر نقطه از بدن ظاهر شوند. ممکن است تیره یا چند رنگ باشند و معمولا سطح دندانه­ای دارند گرچه می­توانند صاف و مومی شکل نیز باشند. نیاز به درمان آنها نیست مگر اینکه تحریک شوند و یا اینکه شکل ظاهر آنها برایتان خوشایند نباشد. برای تشخیص آنها که آیا خال یا سرطان پوست هستند به راحتی می­شود دچار اشتباه شد، اما یک متخصص پوست می­تواند تفاوت آنها را تشخیص دهد.

مهرین مدیکال

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: اینستاگرام مهرین مدیکال را دنبال کنید:

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.

اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.

در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.

در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: