بهترین روش نخ دندان کشیدن چیست؟

دسته بندی :دهان و دندان 24 اسفند 1399 بهاره پاشایی 1388

بهترین روش نخ دندان کشیدن چیست؟

نحوه نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن عادت مهمی برای داشتن سلامت دهان و دندان است. نخ دندان ، موادغذایی که بین دندان های شما گیر کرده را تمیز و پاک می کند و موجب کاهش مقدار باکتری و پلاک  های موجود در دهان می شود. پلاک لایه ی نازک و چسپناکی است که بر روی دندان ها جمع شده و موجب کرم خوردگی و بیماری های لثه ایی مشود

اگرچه بسیاری از افراد روزانه مسواک می زنند ، اما همه مثل مسواک زدن به طور منظم نخ دندان نمیکشند. طبق نتایج یک نظرسنجی ملی ، از هر 10 نفر حدود 4 نفر از آنها در روز حداقل یک بار دندان های خود را نخ می کشند و 20 درصد هم هرگزدندانهایشان را نخ دندان نمی کشند.

البته فقط نخ دندان کشیدن کافی نیست. مهم آن است که درست نخ دندان بکشید. به شیوه ی نادرست نخ دندان کشیدن هم می تواند به دندانها و لثه های شما آسیب برساند. بنابراین ، اگر درباره متد درست تمییز کردن فواصل بین دندان های خود مطمئن نیستید، در اینجا ما راهنمای گام به گامی در مورد بهترین روش استفاده از نخ دندان را برای شما آورده ایم.

نخ دندان کشیدن: چه مراحلی را باید دنبال کنید؟

راهنمای گام به گام را برای اینکه یاد بگیرید چگونه دندان های خود را به درستی نخ دندان بکشید:

دستورالعمل استفاده از نخ دندان:

  1. حدود 30 تا 40 سانت از نخ دندان را ببرید. برای در دست گرفتن صحیح نخ دندان ، بیشتر نخ را در اطراف هر دو انگشت میانی خود بپیچید. فقط حدود 2 تا 5 سانت نخ دندان برای تمیز کردن دندان های خود بگذارید.
  2. در مرحله بعد ، نخ دندان را با انگشت شست و انگشت اشاره محکم نگه دارید.
  3. نخ دندان را بین دو دندان قرار دهید. نخ را به آرامی به بالا و پایین بلغزانید و آن را به دو طرف هر دندان بمالید. نخ را به لثه ها نکشید چون ممکن است لثه های شما را خراش داده و یا زخمی کند.
  4. هنگامی که نخ دندان به لثه تان می رسد ، در قسمت پایه دندان نخ دندان را طوری بپیچانید که حالت C مانندی به خود بگیرد. این کار این اجازه را به شما می دهد که نخ دندان وارد فضای بین لثه ها و دندان های شما شود.
  5. این مراحل را از هر دندان به دندان دیگری تکرار کنید. برای هر دندان ، از قسمتی تمیز و جدید از نخ دندان استفاده کنید.

بهترین متد نخ دندان کشیدن دندانهای ارتودنسی شده چیست؟

نخ دندان کشیدن دندان های ارتودنسی شده امکان دارد مشکل باشد و به زمان بیشتری نسبت به نخ دندان کشیدن دندانهای بدون ارتودنسی، نیاز دارد. اگر از نخ دندان های معمولی استفاده می کنید ، 10 تا 15 دقیقه وقت بگذارید تا دندان های خود را نخ دندان بکشید.

برای این متد نخ دندان مومی را انتخاب کنید که احتمال پاره شدن و گیر کردن ان در بین ارتودنسی هایتان کم است.

دستورالعمل های استفاده از نخ دندان برای دندان های ارتودنسی شده

  1. حدود 30 تا 40 سانت از نخ دندان مومی را ببرید.
  2. برای اینکه مطمئن شوید نخ دندان به جایی که لازم است میرود، جلوی آینه بایستید .
  3. با کشیدن نخ دندان بین دندان ها و سیم اصلی شروع کنید. انتهای شل نخ را به دور انگشتان اشاره خود پیچیده تا بتوانید به راحتی نخ دندان را به اطراف حرکت دهید.
  4. نخ دندان را تا جایی که می توانید با ملایمت بین دو دندان فشار دهید. سپس نخ دندان را از کنار هر دو دندان به بالا و پایین حرکت دهید.
  5. هنگام کار بر روی دندان های بالا ، سعی کنید با نخ دندان حالت U شکل وارونه ایی درست کنید. برای این کار ، از کنار یک دندان تا زمانی که به لثه برسید بالا بروید. سپس ، نخ را به پایین دندان دیگر بکشید.
  6. نخ را به آرامی برداشته وگره های ایجاد شده ان با سیم را با دقت باز کنید. از بیرون آوردن یهویی نخ دندان در دندان خودداری کنید ، زیرا این کار می توانید سیم را از جای خود در بیاورد.
  7. اکنون ، به سمت دو دندان بعدی بروید و از این روش تا زمانی که بین تمام دندان های خود نخ دندان میکشید،استفاده کنید.

به جای استفاده از نخ های موم دار ، گزینه های دیگری که برای نخ دندان کشیدن دندان های ارتودنسی شده مناسب هستند ، شامل استفاده از واترپیک ، که نوعی دستگاه آب پاشیست، یا فلاس تریدر ، که ابزار کوچکی است که به شما در رد کردن نخ دندان از زیر سیم های ارتودنسی کمک می کند ؛ میشود. هر دو روش می توانند به شما در، صرفه جویی کردن در مدت زمان لازمه برای نخ دندان کشیدن ،کمک کنند.

چه زمانی باید نخ دندان بکشید؟

همچنین اینکه بدانید چه زمانی مناسب نخ دندان کشیدن است به سلامت دهان و دندانتان کمک می کند. بعضی از افراد معمولاً اول مسواک می زنند و سپس نخ دندان می کشند. با این حال ،بیشتر توصیه می شود اول نخ دندان بکشید و سپس مسواک بزنید.

استفاده از نخ دندان موجب بلند و آزاد كردن مواد غذایی و پلاكهای بین دندانهای شما می شود ، در حالی كه مسواك زدن این ذرات را از دهانتان خارج می كند. اگر ابتدا مسواک بزنید و بعد از آن نخ دندان بکشید ، غذا و پلاک ها تا دفعه بعدی که مسواک می زنید در دهانتان باقی می ماند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید و دو بارهم مسواک بزنید.

انواع نخ دندان

نخ دندان انواع مختلفی دارد. اینکه کدام نوع نخ دندان برای شما بهتر است به میزان فاصله بین دندان ها و داشتن ارتودنسی یا پل شما و اینکه کدام نوع را ترجیح میدهید، بستگی دارد.

استفاده از برخی از نخ دندان ها در فضاهای بازتر آسان تر است ؛ در حالی که استفاده از برخی دیگر ازانواع نخ دندان ها در فضاهای تنگ تر،راحت تراست.

انواع مختلف نخ دندان شامل:

  • دنتال تیپ (Dental tape). این نوع نخ دندان ،همانند روبان، پهن تر و مسطح است که در صورت داشتن ارتودنسی ، شکاف و یا فاصله زیاد بین دندان ها ، کنترل آن راحت تر است.
  • نخ دندان های استاندارد. این مدل، رشته ایی نایلون نازک است که می تواند در بین دندان ها قرار بگیرد. که به صورت طعم دار یا بدون طعم و همچنین موم یا بدون موم می آید. اگر تعداد دندانهای شما زیاد است و یا نزدیک به هم هستند ، نخ دندان هایی که روکش مومی دارند مناسب اند، این روکش ها باعث می شود تا راحتتر بین دندان ها قرار بگیرید.
  • نخ دندان فوق العاده یا سوپر ((super.  نخ این نوع نخ دندان ها می تواند مناسب ارتودنسی ، پل و شکاف دندانی باشد و با ان کار کرد. این نوع نخ دندان سه قسمت دارد: نخ دندانی که انتهای ان سفت شده برای نخ دندان کشیدن زیر وسایل تعبیه شده دندانی ، نخ دندان اسفنجی برای تمیز کردن اطراف این وسایل و نخ دندان معمولی برای از بین بردن پلاک های زیر خط لثه.

ابزارهای دیگری که استفاده از نخ دندان را آسان تر میکنند.

علاوه بر دنتال تیپ ، نخ دندان های موم دار و فلاس تریدر، برخی دیگر از ابزارها هستند که موجب سهولت و سریعترشدن استفاده از نخ دندان می شوند.

  • یکی از گزینه ها استفاده از فلاسر برقی یا واترجت دندان است که از آب و فشارآن برای از بین بردن پلاک و غذا های بین دندانی استفاده می کند. اگر با استفاده کردن از نخ دندان های معمولی مشکلی دارید ، هر دو گزینه برای شما عالی اند. در صورت داشتن ارتودنسی ، استفاده ازفلاسر ابی نیز مفید است. این دستگاه می تواند مابین ارتودنسی ها و سیم ها را تمیز کند.
  • گزینه دیگر استفاده از نخ دندان های یکبار مصرف است. حرکت دادن و استفاده آنها آسان است و می تواند به شما در نخ دندان کشیدن دندان هایی که دسترسی به ان سخت است و در انتهای دهان قرار دارد، کمک کند.

نتیجه

رعایت بهداشت دهان و دندان، مواردی فراتر از مسواک زدن است. که همچنین شامل استفاده از نخ دندان و دانستن نحوه صحیح نخ دندان کشیدن ، میشود.

نخ دندان کشیدن به شما کمک می کند تا باکتری ها ، پلاک ها و مواد غذایی بین دندان های شما پاک شوند و احتمال پوسیدگی دندان وابتلا به بیماری های لثه ایی کاهش یابد. همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن های منظم ، حتماً سالانه حداقل دو بار برای تمیز کردن کلی دندان ها به دندان پزشکی مراجعه کنید.

کلید واژه :

نحوه نخ دندان کشیدن ارتودنسی ، فیلم آموزش نخ دندان کشیدن ، روش صحیح نخ دندان کشیدن ، نخ دندان کشیدن دندان های عقب ، فیلم آموزش استفاده از نخ دندان ، نحوه نخ دندان کشیدن ایمپلنت ، مضرات نخ دندان ، زمان استفاده از نخ دندان

نتیجه

رعایت بهداشت دهان و دندان، مواردی فراتر از مسواک زدن است. که همچنین شامل استفاده از نخ دندان و دانستن نحوه صحیح نخ دندان کشیدن ، میشود.

نخ دندان کشیدن به شما کمک می کند تا باکتری ها ، پلاک ها و مواد غذایی بین دندان های شما پاک شوند و احتمال پوسیدگی دندان وابتلا به بیماری های لثه ایی کاهش یابد. همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن های منظم ، حتماً سالانه حداقل دو بار برای تمیز کردن کلی دندان ها به دندان پزشکی مراجعه کنید.

بهاره پاشایی

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: اینستاگرام مهرین مدیکال را دنبال کنید:

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.

اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.

در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.

در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: